dinsdag 14 september 2010

GRG - Bouillon






Twee weken na de Houffa stond zondag de Grand Raid Godefroy op het programma.
's Morgens om 4 uur uit de veren om samen met Donovan tijdig aan de start te staan.
Ik koos net als vorig jaar voor de 70 km met de hoop op een betere bepijling.
Na een korte opwarming neem ik vroeg plaats op de eerste rij van de startbox. Tot ik zie dat mijn achterband plat staat. Even stressen en een spurtje terug naar de auto. Tegen dat ik terug ben staat de startbox natuurlijk vol. Met wat assertiviteit en gewring geraak ik toch terug op de eerste rij.
De start in Bouillon is traditioneel snel zonder selectieve klim en ik kan mij in de eerste km's in de kopgroep handhaven. Op de eerste klim moet ik naar gewoonte het jonge geweld laten voorgaan maar ik hou diegenen voor mij toch lang in het vizier. De Nederlander Van Den Heuvel echter niet, want die rijdt van de start gewoon los weg van iedereen. Hij eindigt dan ook met zomaar 16' voor op de 2°.
Het parcours bolt vlot met her en der toch wat natte stroken. Typisch voor de GRG zijn de ellenlange klimstroken. Geen steile en technische klims maar wel zwaar door hun lengte.
De passage door de rivier en de technische klim op de boomwortels op km 40 zijn de hoogtepunten van de dag.
De bepijling is deze keer ok en ik rij dan ook niet verkeerd. Na een uur kom ik door op een 31° plaats. In het laatste uur krijg ik het moeilijker. Te snel gestart, te weinig gegeten en gedronken en dus opkomende krampen. Er rijden me nog enkele renners voorbij zonder dat ik kan aanpikken. In de laatste km's op het asfalt kan ik nog een goed tempo rijden met het gedacht dat de finish vlakbij is. Dat is zonder de slotklim gerekend! Krampen tot achter mijn oren...
Ik finish in 3u27' op een 39° plaats algemeen en eindig daarmee als 7° master. Met 3 Fransen en 1 Nederlander voor me, ben ik 3° Belg en dik tevreden.

Volledige uitslag op http://www.chronorace.be/web2/Classements/classement.aspx?eventId=5935644803087&mode=large&scope=categ&srch=mas&IdClassement=6109

Foto's op http://www.sportograf.de/de/shop/search/904

Geen opmerkingen: