dinsdag 4 mei 2010

Attiches (Fr.) - 02.05.10







Voor de 2° keer naar Attiches ten zuiden van Rijsel afgezakt voor de Raid des Géants. Voor de derde editie had de organisatie een 550 deelnemers voor dit - voor deze streek - uniek evenement.
Laurent Desbiens (gele trui Tour de France 1998 gedurende 2 dagen) was terug als peter van de partij om het startschot te geven. Le départ lancé, ook al iets enigs, houdt in dat het ganse pak achter de moto's van Adenord een rondje van een kilometer door Attiches aan een gecontroleerde snelheid rijdt (met het nodige elleboogwerk om vooraan te geraken) om dan onder het spandoek volle galet te vertrekken voor 55 km door de bossen van Phalempin.
Op de eerste off-road-strook is het dan ook wringen voor je plaats. Tot mijn verbazing kon ik na de eerste stroken aanpikken bij de kopgroep. Maar de tikker sloeg constant boven de 180. Op de singletracks in het bos moest ik wat inhouden om de hartslag wat naar beneden te krijgen en reden er mij meerdere renners voorbij.
Op een modderige strook pakte ik het voorzichtig aan want ik had gekozen voor snelle banden met weinig profiel. Op de gladde boomwortels was dat niet de ideale keuze.
Na 30 km kwamen we terug bij de startplaats en bevond ik me in een groepje van 4 met o.a. Dominique Deleersnijder, iemand die ik ook al in Péronnes tegenkwam. Ik dacht met hen de tweede ronde af te malen maar de 2 jongere Fransen dachten daar anders over en Dominique moest lossen toen ik overpakte na een aflossing. Dan maar alleen verder.
Ik kon naar het einde toe het tempo nog wat optrekken waardoor ik nog een 6-tal renners remonteerde. In de laatste km. haalde ik nog een master bij die ik op tempo ineens wou achterlaten maar daar dacht die andersz over. Hij kwam terug in mijn wiel. Ik liet het tempo zakken zodat hij overnam. Voor de laatste bocht zette ik de spurt al in omdat de laatste rechte lijn zeer kort was en zo kwam ik voor hem over de meet.
Ik reed 2 km/u sneller dan vorig jaar en hoopte daarmee op een podiumplaats bij de masters 2 (vorig jaar 3°). Op de prijsuitreiking bleken er problemen met de uitslag en pas vandaag 4/5 werd de uitslag on-line geplaatst.
Ik werd uiteindelijk 2° bij de masters 2 en 35° algemeen. Een resultaat waarmee ik uiteraard zeer tevreden ben.
Volgende uitdaging is de LCMT. Een 4-daagse marathon rond Houffalize.
http://raid.des.geants.2010.free.fr/01.02class55.html

Geen opmerkingen: