woensdag 6 augustus 2008

Route 8 Castell d'Aro

Vanuit het Centre BTT in Castell d'Aro starten 3 routes. Via de oude spoorlijn kan je kiezen tussen groen (route 1 - 9 km - vlak), blauw (route 2 - 17 km - 100 HM) of zwart (route 8 - 26 km - 600 HM). Ik deed de zwarte route reeds de vorige 2 jaar en weet wat ik kan verwachten. Veel tijd om op te warmen wordt je niet gegund (nou ja, bij 30°...). Meteen na de start volgt een zeer technische klim. Vooral de losse stenen spelen je hier parten naast de 15 à 20 % stijgingspercentage. Na de moeilijke start gaat het linksaf op een breder pad waar een kraan het grint volledig losgewoeld heeft. Dit maakt het klimmen heel zwaar want je zakt zowaar diep in het grint. De hartslag piekt naar 180 bpm, het zwaarste stuk van de rit. De Spaanse kraanman kijkt verrast op als hij me ziet zwoegen en roept beleefd "Ola" (goeiedag). Op dat moment wens ik hem naar een andere planeet maar groet hem toch beleefd terug. De klim gaat verder op normalere ondergrond tot aan de golfterreinen van El Mas Nou. Ondertussen is het genieten van het zicht op de Middelandse Zee.
Boven op de Serra Llonga gaat het rechtsaf het bos in voor een lange indrukwekkende afdaling met haakse bochten en vooral veel "drempels", aangebracht om het wassende water van de berg af te leiden naar het bos. Jumpen over de drempels houdt wel wat risico in door het losse grint.

What goes down must go up ...
Wat volgt is een prachtige klim van 3 km. naar Romanya de la Selva. Verse uitwerpselen van everzwijnen doen mij op slag iets sneller klimmen, maar ik krijg de beestjes gelukkig niet te zien. Vanaf Romanya gaat het snel naar beneden langs de typische paden, maar nu fel uitgesleten door het water. Opletten hier om niet verkeerd te rijden. Beneden kom ik op de oude spoorlijn en kan ik de gemiddelde snelheid van de rit wat optrekken tot in Castell d'Aro.
Dit is een korte route maar 600 hoogtemeters overbruggen in 26 km. kan tellen, niet? Wie daarenboven de ganse rit in het zadel kan blijven is een echte techneut.

Geen opmerkingen: